“PİETRO CANONİCA VE ATATÜRK” ÇALIŞTAYI

İtalyan Kültür Merkezi, Türkiye Cumhuriyeti'nin 100. yılını kutlamak için, 3 Kasım 2023 tarihinde “Pietro Canonica ve Atatürk” Çalıştayı'na ev sahipliği yaptı.

Ankara Etnografya Müzesi önündeki Atatürk heykeli, Ankara Zafer Meydanı'ndaki mareşal üniformalı Atatürk heykeli, Taksim Meydanı'ndaki Cumhuriyet Anıtı ve İzmir Cumhuriyet Meydanı'ndaki atlı Atatürk heykeli gibi eserleriyle tanınan Heykeltıraş Pietro Canonica, ülkemiz sanat tarihinde önemli bir yere sahip.

İstanbul'daki İtalyan Kültür Merkezi, Cumhuriyet'in 100. yılı etkinlikleri çerçevesinde İtalya Büyükelçiliği ve Roma Belediyesi iş birliğiyle, Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk yıllarında Atatürk'e ait önemli heykellerin yaratıcısı olan İtalyan heykeltıraş Pietro Canonica'nın çalışmalarını incelediği bir çalıştay düzenledi. 3 Kasım Cuma günü Casa di Italia Tiyatrosu'nda gerçekleşen "Pietro Canonica ve Atatürk" başlıklı çalıştayda, Türkiye ve İtalya'dan önemli akademisyenler, Canonica'nın çalışmalarını dönemin İtalya-Türkiye ilişkileri bağlamında ele aldı. İtalya Büyükelçisi Giorgio Marrapodi, Roma Belediyesi Kültür Müsteşarı Miguel Gotor ve İstanbul İtalyan Kültür Merkezi Müdürü Salvatore Schirmo'nun katılımıyla iki oturum halinde gerçekleşen çalıştayda, Carla Scicchitano, İlber Ortaylı, Silvia Pedone, Luca Orlandi, Aylin Tekiner, Francesco Pongiluppi, Mevlüt Çelebi, Özlem İnay Erten, Davide Deriu, Burcu Pelvanoğlu, Luca J. Senatore, Marco Carpiceci, Fabio Colonnese konuşmacı olarak yer aldı.

İtalyanca ve Türkçe olarak gerçekleştirilen konuşmaların ardından, çalıştay, Luca Orlandi ve Burcu Pelvanoğlu rehberliğinde Taksim Cumhuriyet Anıtı'na yapılan bir tur ile sona erdi.

Pietro Canonica

Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün daveti üzerine 1926-1928 yılları arasında Türkiye'ye gelen Pietro Canonica, Birinci Dünya Savaşı ve Osmanlı İmparatorluğu'nun çöküşünü takip eden bağımsızlık savaşı sonrasında ülkenin demokratik değişimini ve rejim değişikliğini somutlaştırdı. Canonica, Atatürk'ün heykel çalışmalarıyla, çökmüş bir imparatorluğun küllerinden yepyeni ve modern bir ulusun doğuşunu vurgulamayı hedefliyordu. İtalyan sanatçı, Atatürk'ün isteği üzerine, sultanlık ve imparatorluk geçmişinden ayrılarak, Avrupa ulusları tarafından temsil edilen batılı modellere yönelerek modern Türkiye'yi temsil eden dört anıta imza attı. Ankara'da iki, İstanbul ve İzmir'de birer tane olan bu simgesel eserler, Piyemonteli heykeltıraşın yeni doğan ulusa sanatsal açıdan büyük katkısını kanıtlıyor.